Kodėl verta pačiam išmokti taisyti elektrinį paspirtuką
Kaunas pastaraisiais metais tapo tikru elektrinio transporto miestu – paspirtukai čia jau ne egzotika, o kasdienis reiškinys. Tačiau kartu su populiarumu auga ir problemų skaičius. Servisų eilės ilgėja, kainos kyla, o laukimo laikas kartais siekia net kelias savaites. Realybė tokia, kad daugelį gedimų galima išspręsti patiems, sutaupant ne tik pinigų, bet ir laiko.
Pirmiausia reikia suprasti, kad elektrinis paspirtukas nėra kažkoks sudėtingas mechanizmas. Jo konstrukcija gana paprasta: variklis, akumuliatorius, valdymo blokas ir mechaninės dalys. Dauguma problemų kyla dėl nusidėvėjimo, drėgmės patekimo ar netinkamos priežiūros. Kaune veikiantys servisai už paprastą diagnostiką ima 15-25 eurus, o tai dažnai tik už tai, kad pasakytų, jog reikia pakeisti kokią nors 5 eurų vertės detalę.
Žinoma, yra situacijų, kai be specialisto neišsiversi – pavyzdžiui, kai sugenda valdymo plokštė ar reikia perprogramuoti sistemą. Bet apie 70 procentų gedimų patenka į kategoriją „galiu sutaisyti pats”. Ir tam nereikia būti inžinieriumi – pakanka elementarių techninių įgūdžių ir tinkamų įrankių.
Paspirtukas neįsijungia arba staiga išsijungia
Tai turbūt dažniausia problema, su kuria susiduria paspirtukų savininkai Kaune. Ypač po lietingų rudens ar pavasario dienų, kai drėgmė įsiskverbia į elektroniką. Pirmiausia reikia patikrinti akumuliatorių – ar jis tikrai įkrautas. Skamba banaliai, bet praktika rodo, kad maždaug kas dešimtas atvejis būna būtent dėl to, kad žmogus tiesiog pamiršo įkrauti arba kroviklis neveikia.
Jei akumuliatorius pilnas, bet paspirtukas vis tiek neįsijungia, problema gali būti jungiklyje. Xiaomi modeliuose jis dažnai sugenda dėl drėgmės. Patikrinti paprasta – reikia nuimti dangtelį ir pažiūrėti, ar nėra korozijos ar oksidacijos žymių. Jei yra, galima pabandyti švelniai nuvalyti kontaktus švelniu šepetėliu ir WD-40 tipo priemone. Naujas jungiklis Kaune kainuoja 8-15 eurų, o servise už jo keitimą papildomai paprašys dar 20-30 eurų.
Kita galima priežastis – saugikliai. Dauguma paspirtukų turi vieną ar kelis saugiklius, kurie apsaugo sistemą nuo perkrovos. Jie būna įvairių tipų – nuo paprastų stiklinių iki automatinių. Saugiklių vieta priklauso nuo modelio, bet dažniausiai jie yra po deka arba prie valdymo bloko. Patikrinti saugiklį paprasta – jei jis perdegęs, tai matosi. Kaina – nuo 1 iki 5 eurų, priklausomai nuo tipo.
Sudėtingesnė situacija, kai problema slypi valdymo plokštėje. Čia jau be multimetro neišsiversi. Reikia patikrinti, ar į plokštę ateina įtampa iš akumuliatoriaus. Jei ateina, bet paspirtukas neveikia, greičiausiai sugedo pati plokštė. Nauja valdymo plokštė Xiaomi M365 modeliui kainuoja apie 40-60 eurų, o servise už jos keitimą ir programavimą paprašys 80-120 eurų.
Akumuliatoriaus problemos ir jų sprendimas
Akumuliatorius – tai paspirtuko širdis ir kartu brangiausia dalis. Laiko bėgyje bet kuris akumuliatorius praranda talpą, bet kartais problemos atsiranda anksčiau nei tikėtasi. Kaune žiemą daugelis paspirtukų saugomi neįšildytuose garažuose ar rūsiuose, o tai akumuliatoriui – mirtinas nuosprendis. Ličio jonų akumuliatoriai nekenčia šalčio ir gilaus išsikrovimo.
Jei pastebėjote, kad nuvažiuojamas atstumas staiga sumažėjo perpus ar daugiau, pirmiausia reikia patikrinti akumuliatoriaus įtampą. Normaliai veikiantis 36V akumuliatorius pilnai įkrautas turėtų rodyti apie 42V. Jei rodo mažiau nei 30V, tai jau problema. Multimetrą galima įsigyti už 10-20 eurų bet kurioje elektronikos parduotuvėje Kaune – tai investicija, kuri atsipirks.
Kartais problema ne visame akumuliatoriuje, o tik keliose celėse. Akumuliatorių paketas susideda iš daugelio mažų celių, sujungtų nuosekliai ir lygiagrečiai. Jei viena celė susilpnėja, visa sistema kenčia. Teoriškai galima pakeisti tik sugedusias celes, bet praktiškai tai pavojinga, jei neturi patirties. Naujas akumuliatorius Xiaomi M365 kainuoja 150-250 eurų, priklausomai nuo talpos ir gamintojo. Servise už keitimą papildomai paprašys 30-50 eurų.
Svarbu žinoti, kad akumuliatorių galima „atgaivinti”, jei jis išsikrovė per giliai ir apsaugos sistema jį užblokavo. Tam reikia specialaus kroviklio arba galima pabandyti trumpam prijungti kitą akumuliatorių lygiagrečiai, kad pakeltumėte įtampą iki minimalaus lygio, kai įsijungia apsauga. Bet tai rizikinga procedūra – jei nejaučiate pasitikėjimo, geriau kreipkitės į specialistą.
Stabdžių gedimas ir reguliavimas
Stabdžiai – tai saugumas, todėl šia problema negalima ignoruoti. Elektriniuose paspirtukuose būna dviejų tipų stabdžiai: mechaniniai (diskiniai ar būgniniai) ir elektriniai (variklio stabdymas). Dažniausiai sugedama mechaninė dalis, nes ji labiausiai veikiama aplinkos.
Diskiniai stabdžiai, kurie populiarūs aukštesnės klasės modeliuose, dažniausiai kenčia nuo nusidėvėjusių kaladėlių. Tai pamatysite iš stabdymo efektyvumo sumažėjimo arba cypimo garsų. Kaladėlių komplektas kainuoja 10-20 eurų, o pakeisti jas gali bet kas, turintis šešiakampių raktų rinkinį. Reikia tiesiog išsukti fiksavimo varžtą, išimti seną kaladėlę ir įdėti naują. Svarbu patikrinti ir stabdžių diską – jei jis labai išvagojęs arba išlinkęs, reikės keisti ir jį. Naujas diskas kainuoja 15-30 eurų.
Būgniniai stabdžiai, kurie dažni pigesnėse modeliuose, reikalauja kitokios priežiūros. Jie uždari, todėl drėgmė ten kaupiasi ir sukelia koroziją. Jei stabdžiai pradėjo trinktis ar nebeveikia sklandžiai, greičiausiai reikia juos išardyti ir nuvalyti. Tai šiek tiek sudėtingiau nei su diskiniais, nes reikia nuimti ratą. Bet principas paprastas – išardyti, nuvalyti rūdis, patepti specialiu tepalų ir surinkti atgal.
Elektrinis stabdis veikia per valdymo sistemą – variklis pradeda veikti kaip generatorius ir stabdo paspirtuką. Jei jis neveikia, problema gali būti stabdžių svirtėlio daviklyje arba valdymo plokštėje. Daviklį galima patikrinti multimetru – jis turėtų keisti varžą, kai spaudžiamas svirtis. Naujas daviklis kainuoja 5-10 eurų, o pakeisti jį užtrunka kokias penkias minutes.
Ratų ir padangų keitimas bei taisymas
Kauno gatvės, ypač senamiestyje, nėra draugiškos paspirtukų ratams. Duobės, šiurkštus asfaltas, stiklo šukės – visa tai greitai nusidėvi padangas. Yra du pagrindiniai ratų tipai: su oro kamerą ir be jos (solid). Kiekvienas turi savo privalumų ir problemų.
Oro kameros dažniau sprogsta, bet važiavimas su jomis minkštesnis. Jei pradūrėte kamerą, pirmiausia reikia išsiaiškinti, ar galima ją užklijuoti, ar reikia keisti. Mažas pradūrimas lengvai užklijuojamas įprastu dviračių remonto komplektu, kuris kainuoja 3-5 eurus. Bet jei plyšys didesnis arba kamera jau sena ir suskilinėjusi, geriau keisti naują. Kamera kainuoja 8-15 eurų.
Padangos keitimas – tai jau šiek tiek sudėtingesnė procedūra, ypač jei variklis integruotas į ratą. Pirmiausia reikia nuimti ratą nuo paspirtuko – paprastai tai keletas varžtų. Paskui reikia atsargiai nukelti padangą nuo ratlankio. Čia pravers specialūs dviračių montavimo svertai, kurie kainuoja 5-10 eurų. Svarbu nesulaužyti ratlankio ir nepažeisti variklio laidų, jei jie yra.
Naujos padangos kainuoja 15-35 eurus, priklausomai nuo dydžio ir kokybės. Servise už padangos keitimą paprašys 20-40 eurų, priklausomai nuo sudėtingumo. Jei keičiate pats, skirkite tam bent valandą laiko, ypač jei darot pirmą kartą. Patarimas – prieš montuojant naują padangą, šiek tiek ją sušildykite (pavyzdžiui, padėkite ant šildytuvo) – ji taps lankstesnė ir lengviau užsivilks ant ratlankio.
Solid ratai, kurie neturi oro kameros, praktiškai nesugenda, bet kai nusidėvi, reikia keisti visą ratą. Jie kainuoja 30-60 eurų. Privalumas tas, kad niekada neprasprogsite, trūkumas – kietesnis važiavimas ir didesnis poveikis paspirtuko konstrukcijai dėl vibracijų.
Variklio problemos ir jų identifikavimas
Variklis – tai antra pagal svarbą ir kainą dalis po akumuliatoriaus. Laimei, varikliai genda retai, jei paspirtukas naudojamas normaliai. Bet kai sugenda, remontas dažnai būna brangus. Tipinės variklio problemos: keistas triukšmas, vibracijos, galios praradimas arba visiškas neveikimas.
Pirmiausia reikia suprasti, kokio tipo variklis jūsų paspirtuke. Dažniausiai tai BLDC (brushless DC) varikliai, kurie yra patikimi ir ilgaamžiai. Jie veikia per valdymo plokštę, kuri kontroliuoja trijų fazių įtampą. Jei variklis neveikia, problema gali būti tiek pačiame variklyje, tiek valdymo sistemoje.
Diagnostika prasideda nuo paprasčiausio – patikrinti, ar variklis laisvai sukasi rankomis (kai paspirtukas išjungtas). Jei jaučiamas stiprus pasipriešinimas arba girdisi trinktis, problema mechaninė – galbūt pateko smėlio, nusidėvėjo guoliai arba sugedo magnetas. Guolių komplektas kainuoja 10-20 eurų, bet jų keitimas reikalauja visiško variklio išardymo, o tai jau rimtas darbas.
Jei variklis sukasi laisvai, bet neveikia, kai įjungtas paspirtukas, reikia tikrinti elektrinę dalį. Multimetru galima išmatuoti fazių varžą – ji turėtų būti vienoda tarp visų trijų fazių ir siekti kelias omas. Jei viena fazė rodo begalinę varžą arba trumpąjį jungimą, variklis sugadęs. Naujas variklis Xiaomi M365 kainuoja 80-150 eurų, priklausomai nuo galios. Servise už keitimą papildomai paprašys 40-60 eurų.
Kartais problema ne variklyje, o valdymo plokštėje, kuri jį valdo. Tai galima patikrinti, jei turite galimybę laikinai prijungti kitą valdymo plokštę. Jei su kita plokšte variklis veikia – problema buvo plokštėje. Kaune yra keli servisai, kurie taiso valdymo plokštes komponentų lygiu – tai gali kainuoti 30-50 eurų, o ne 80-120 už naujos plokštės keitimą.
Elektronikos ir laidų problemos
Drėgmė – tai didžiausias elektronikos priešas. Nors daugelis paspirtukų skelbiasi turintys IP54 ar net IP65 apsaugą, realybė tokia, kad po kelių lietingų važiavimų drėgmė vis tiek prasiskverbia. Ypač pažeidžiami jungiamieji laidai ir kontaktai.
Dažniausiai problemos atsiranda jungčių vietose. Simptomai būna įvairūs: paspirtukas veikia nestabiliai, ekranas mirksėja, staiga išsijungia arba neįsijungia. Pirmiausia reikia vizualiai apžiūrėti visas jungtis – ar nėra žalių oksidacijos žymių, ar gerai įkištos. Daugelis problemų išsisprendžia paprasčiausiai atjungus ir vėl prijungus jungtį.
Jei matote koroziją, ją reikia nuvalyti. Tam tinka specialūs kontaktų valikliai arba paprasčiausias izopropilo alkoholis. Niekada nenaudokite vandens ar agresyvių chemikalų. Po valymo rekomenduojama kontaktus apsaugoti specialiu tepalų arba bent jau WD-40. Kontaktų valiklis kainuoja 5-10 eurų ir tikrai verta turėti.
Laidų trūkimas – tai kita dažna problema, ypač vietose, kur laidai juda ar lenkiami. Dažniausiai tai vyksta prie vairo, kur laidai eina į stabdžių svirtį ir duslintuvo rankeną. Jei įtariate, kad laidas nutrūkęs, galima patikrinti multimetru – išmatuoti varžą nuo vieno galo iki kito. Jei rodo begalinę varžą, laidas tikrai nutrūkęs.
Laidų taisymas nėra sudėtingas, bet reikia mokėti litavimo pagrindų. Jei nemokate, geriau kreipkitės į bet kurią elektronikos remonto dirbtuvę Kaune – už tokį paprastą darbą paprašys 10-20 eurų. Jei norite patys, reikės litavimo lempučio (nuo 15 eurų), alavinės vielos ir termosusitraukiančių vamzdelių. Principas paprastas: nupjauti pažeistą vietą, nulitavinti laidus, izoliuoti termosusitraukiančiu vamzdeliu.
Mechaninių dalių gedimas ir priežiūra
Nors elektrinis paspirtukas yra elektrinis, jame yra nemažai mechaninių dalių, kurios taip pat reikalauja dėmesio. Vairo kolonėlė, sulankstomas mechanizmas, amortizatoriai, sparnai – visa tai laikui bėgant nusidėvi arba atsilaisvina.
Sulankstomas mechanizmas – tai viena labiausiai apkraunamų vietų. Jei pradėjote girdėti barškėjimą ar jaučiate, kad vairas netvirtas, pirmiausia patikrinkite fiksavimo varžtus. Dažniausiai problema išsisprendžia paprasčiausiai priveržus juos. Bet jei mechanizmas jau nusidėvėjęs, gali reikėti keisti visą mazgą. Naujas sulankstomas mechanizmas kainuoja 20-40 eurų, priklausomai nuo modelio.
Amortizatoriai, jei jūsų paspirtukas juos turi, taip pat reikalauja priežiūros. Jie turėtų būti švelniai sutepti ir laisvai judėti. Jei amortizatorius pradėjo tekėti alyvą arba visiškai nesugeria smūgių, greičiausiai reikia keisti. Naujas amortizatorius kainuoja 30-60 eurų. Bet prieš keičiant, verta patikrinti, ar problema ne spyruoklėje – kartais ji tiesiog reikia pakeisti ar įtempti.
Vairo kolonėlė ir vairo rankenos taip pat atsilaisvina. Jei vairas sukasi ar barška, patikrinkite fiksavimo varžtus. Dažnai jie būna su šešiakampiu įdubinimu, todėl reikia tinkamo rakto. Jei varžtai jau nusidėvėję ir nebelaiko, galima pabandyti naudoti sriegių fiksatorių (Loctite) – lašas tokio klijų ant sriegio užtikrina, kad varžtas nebeatsisuktu nuo vibracijų. Buteliukas kainuoja apie 5 eurus ir praverčia įvairiems dalykams.
Sparnai ir apsaugos dažnai lūžta po kritimų. Nauji plastikiniai sparnai kainuoja 10-25 eurus, priklausomai nuo modelio. Juos pakeisti paprasta – paprastai tai keletas varžtų. Bet jei sparnas tik įtrūkęs, galima pabandyti jį sutvirtinti plastiko klijais arba net karštojo klijų pistoletu. Tai ne estetiškas sprendimas, bet funkcionaliai veikia.
Kai verta kreiptis į profesionalus ir kaip išsirinkti servisą Kaune
Nors daug problemų galima išspręsti patiems, yra situacijų, kai be specialisto tikrai neapsieisi. Valdymo plokštės programavimas, sudėtingas akumuliatoriaus remontas, variklio guolių keitimas – tai darbai, kuriems reikia ne tik įrankių, bet ir patirties bei žinių.
Kaune šiuo metu veikia apie 8-10 specializuotų elektrinių paspirtukų servisų. Kainos labai skiriasi – nuo 15 iki 40 eurų už diagnostiką, nuo 20 iki 60 eurų už darbo valandą. Svarbu žinoti, kad pigiausia ne visada reiškia geriausia. Geriau pasirinkti servisą, kuris specializuojasi būtent jūsų paspirtuko markėje – jie turės reikiamų dalių ir žinos tipines problemas.
Prieš vežant paspirtuką į servisą, verta paskambinti ir aprašyti problemą. Geras specialistas jau telefonu gali pasakyti apytikrę priežastį ir kainą. Jei jums iš karto sako, kad reikia keisti pusę paspirtuko, geriau pasitarti dar kur nors. Deja, pasitaiko servisų, kurie naudojasi klientų nežinojimu ir siūlo nebūtinus remontus.
Garantija – tai atskira tema. Jei paspirtukas dar garantinis, bet bandėte jį ardyti patys, garantija dažniausiai nutraukiama. Ant varžtų būna specialūs lipdukai, kurie rodo, ar buvo ardyta. Todėl jei paspirtukas dar garantinis ir problema rimta, geriau kreiptis į oficialų servisą, net jei teks palaukti ilgiau.
Dalių užsakymas internetu gali sutaupyti pinigų. Kaune servisai dažnai ima 30-50 procentų antkainio už dalis. Tą pačią detalę galima užsisakyti iš Kinijos per Aliexpress už perpus mažiau, bet reikės palaukti 2-4 savaites. Jei neskubate, tai gera opcija. Tik būtinai patikrinkite, ar dalis tikrai tinka jūsų modeliui – yra daug panašių, bet nesuderintų dalių.
Praktinis patarimas: sukurkite paspirtuko priežiūros rutina. Kartą per mėnesį patikrinkite visus varžtus, nuvalykite nuo purvo, patepkite judančias dalis. Kartą per ketvirtį patikrinkite stabdžius ir padangų būklę. Tai užtrunka gal 20 minučių, bet gali išvengti daug problemų ateityje. Geriau skirti 20 minučių prevencijai nei vėliau kelias valandas remontui.
Investuokite į pagrindinius įrankius – gerą šešiakampių raktų rinkinį, multimetrą, WD-40, kontaktų valiklį. Visa tai kartu kainuos gal 40-50 eurų, bet atsipirks po pirmojo savarankiško remonto. Kaune tokius įrankius galima įsigyti Ermitaže, Senukai ar specializuotose elektronikos parduotuvėse.
Ir paskutinis, bet svarbiausias patarimas – nebijokite eksperimentuoti, bet žinokite savo ribas. Jei kažkas atrodo per sudėtinga arba rizikinga, geriau kreipkitės į specialistą. Elektros smūgis nuo 36-42V akumuliatoriaus nėra mirtinas, bet labai nemalonus. O netinkamai suremontuotas paspirtukas gali būti pavojingas ne tik jums, bet ir aplinkiniams. Saugumas visada turėtų būti prioritetas.